I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 16, 2010

teruskan hidup

dalam minggu ni mcm² aku dapat lihat yg berlaku sekeliling aku......di awal ari isnin lg kite semua dikejutkan dengan baby kecil yg x cukup bulan dibuang ke dlm tong sampah.....malam harinyer,nenek sahabat aku (bedah pasan) kembali ke rahmatullah....moga Allah mencucuri rohNya dan diletakkan dlm golongan org2 yg beriman....yg hidup pasti akan mati...hakikat yg tidak boleh di elak lagi....

dlm minggu ni gak aku dikejutkan dgn kisah mak & ayah member baik di kg....maka sah lah mak & ayahnyer sudah bcerai....astaghfirullah al azim....kwn baik aku sekarang ni tengah sarat mengandung dan bakal melahirkan cucu pertama buat mak & ayahnyer hujung mei ni....usia mereka sudah menjangkau angka 50tahun,apakah tiada penyelesaian bagi masalah yg berlaku......kasihanilah pd anak2 yg masih memerlukan kasih syg seorg mak & ayah dibawah satu bumbung yg same......Ya Allah ya tuhanku..................

kemudian kisah seorang adik member yg ditahan di hospital temrloh akibat jangkitan kuman dlm darah.....kaki & tangan dia jd mcm kudis buta,bnanah & gatal.......walaupun sekadar gambar aku lihat,tp naluri perikemanusiaan manusia tu masih tebal dlm diri aku.....kanak2 tu masih kecil nak diberi dugaan seperti tu......aku yg tak lihat di depan dgn mata aku sendiri pun dh bgenang mata bile lihat gamba2 yg kwn publish......kesian.....kuat semangat yer dik comeiii...chaiyok!!!chaiyok!!!

semalam genap 29tahun usia tunang aku.....selamat hari jd syg....member2 marah pabile aku panggil dak jer......panggilan 'syg' & 'ayg' tu tak selalu kitorg gune....lebih mesra dgn panggilan biase seorg kwn,sbb bagi aku tunang dan bakal suami aku adalah kawan aku yg paling rapat & baik..kitorg selesa menganggap hbgn yg terjalin ni adalah hubungan dua org kwn yg sgt rapat......dlm mase same aku boleh buli dia,dia boleh buli aku.....dan hubungan itu rase lebih mesra,maka lahirlah perasaan kasih syg yg menebal dlm diri masing²........

dan hari ini,ari jumaat......kisah yg aku dpt lihat kisah yg amat2 sedih....yg mane perhubungan seorg manusia yg sudah mengikat tali pertunangannyer tahun lepas,putus ditengah jalan.....ape yg dia luahkan,hubungan mereka berdua sudah terjalin hampir 8tahun......betapa beratnya dirinya untuk menanggung & melepaskn org yg pernah disayangi dan memutuskan ptunangan yg sudah hampir ke jinjang pelamin.......

kiri,kanan,depan belakang.....pelbagai reaksi aku leh lihat manusia disekeliling aku.....Ya Allah,betapa banyaknyer dugaan yg telah diberikan.......kuatkan lah semangat manusia2 ini untuk terus hidup meneruskan perjalanan yg masih lg pjg......

aku mengerti ketentuan Allah....setiap yg berlaku pasti ade hikmahnyer....setiap yg berlaku mesti bersebab....setiap yg berlaku adalah Qada' dan Qadar Allah......

No comments:

Post a Comment