I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, July 25, 2009

adik bongsu aku

kenape aku nak sentuh psl adik bongsu aku??sbb aku bangga dgn dia & memg x dinafikan aku lebih beri perhatian pd dia dr kecik lg...mungkin aku dh lame xde adik.....adik yg bwh aku pun x jauh jaraknyer,mude 1thn dr aku....pd usia aku 10thn,hal yg x disangka² kecoh dgr akak abg aku bckp,yg mak mngandung.....umur 10thn dlu x mcm bdk umur 10thn skang.....lambat tangkap skit psl bnda2 ni...mak perut besar ke kecik ker,x pnah aku ambik peduli psal tu smua.....hahahhahaha...smpai la nurse dtg umah,baru aku tau rupanyer aku nak dpt adik.....aaddooiii!!!!

dia lahir 3nov 1991....skang umur dia baru jer nak masuk 18thn....dr kecik dia cpt pickup skit....umur 5thn (1thn sblum tadika) dia dh leh bace ABC smpai Z & dan leh mengira & membaca....iyer,aku tau....kalu dilihat pd zaman skang,bdk usia 5thn dh mampu membaca dan dh x pelik lg...tp zaman dia dlu hal ni memg membanggakan....

kalu aku nak cite keletah dia time kcik mmg pjg lebar....slh 1 kjadian yg paling aku ingt,thn 1993,kelapa sawit felda aku dtebang utk proses tanam semula....dpn umah aku ladang sawit,jd memg tiap2 ari adik ni mngadap ler backhoe yg tebang pokok tu....satu hari lps balik skolah,aku sergah adik kat bwh umh...rupenyer dia bancuh simen ((ntah mcm mane dia bancuh,tp mmg nmpak pasir pun ade dlm bncuhan tu...aku x tau mane dia tgk org bancuh simen))...bncuhan simen tu dia masukkn dlm kotak ubat nyamuk,dpn kotak tu siap dia bentukkan dr ape ntah seolah2 mcm mesin korek....mase tu aku x tau ape yg dia nak wat,so aku marah ler dia sbb main simen & pasir...

dia lari p belakang umh,dia sorokkan bnda tu kat stor....aku x puas ati aku kejar dia,sbb nak tau gak ape dia wat....beriya2 dia menangis & merayu pd aku...

"tlg la,jgn ckp ngn abah...nnti abah marah....adik saje je main..adik nak wat mesin korek mcm kt ladang dpn tu"

aku ambik bnda tu,aku perhatikan...a'aahh...mesin korek ler....siap dh ade tayar 2bijik dia psg...dia gune tayar kete pmainan dia kot...sbb tayarnyer x pdn langsung dgn kotak ubt nyamuk yg bsar tu....huhuhuhu....

lps tu,aku diamkn hal tu smpai ler dia dh besar...bile aku cite smule dgn dia hal ni,dia kate dia dh x ingt.....iyerla,logik la pbuatan kite mase umur 2,3thn...mane la kite nak ingt lg kan....

smpaila ujung bln mei lps dia dh smbg blaja di UTP,Tronoh,Perak dlm course engineering....memg dia minat dlm bidang ni kot...sbnarnyer dia dpt 2pilihan...JPA & UTP...pilihan dia utk ke petronas mmbuatkan ade dlm kalangan akak aku marah ngn kputusan dia....ksian dia....dia wat pilihan mngikut kmampuan dia,bkn dia nak mngalah sblum bjuang.....

ni suara hati adik aku,knape dia wat pilihan ptronas bkn jpa....aku dpt di blog frenster dia.....x per dik...yg pnting,kat mane2 pun kite blajar...usaha kene lebih,fokus pd blajar yg diutamakan.....berilah dia peluang utk dia buat kptusan dia sndri utk mase dpn dia....hanya diri sndri shj yg tahu kemampuan diri..

---------------------------------------------------------------------------
Urmmm…satu lagi pilihan yang sungguh sukar untuk aku buat.keputusan yang menetukan hala tuju aku lepas ni.bagi mereka yang masih lagi belum mengetahui…yaa aku telah menolak untuk menyambung pelajaranku ke jerman(jpa) dan menerima tawaran ntuk ke utp(petronas) sahaja.huh…

Memang aku x dapt nafikan yang aku benar2 ingin graduasi di jerman,sebuah negara gergasi di dalam bidang automotive,tambahan pula ini adalah peluang sekali seumur hidup.namum aku lebih mengetahui dimana tahap kemampuan diri aku.sejauh mana otakku ini boleh didesak.sejauh mana keupayaan aku untuk belajar…

Pabila aku aku menerima panggilan dari pihak petronas pada 8 mei..aku sungguh gembira.Dan pabila aku meyemak keputusan jpa ku pada keesokannya dan berjaya aku lagi gembira.Dan sejak itulah aku mula tertanya-tanya mana harus ku pilih.dan tanpa berfikir panjang aku pun terus menekan butang ‘TERIMA’ untuk tawaran jpa itu..Dan sejak itu jugalah hatiku ini tiba-tiba menjadi tidak tenang.Solat sunat istikarah dilaksanakan.Doa juga ku pohon untuk memohan petunjuk dari ilahi…namun aku tidak juga tenang.malahan bertambah gusar.Mungkin inilah dia ‘PETUNJUK’ di atas pilihan ku itu..perasaan GUSAR.Allah maha mengetahui mana yang terbaik untuk diri aku.dan setelah aku mengambil kira dari pelbagai aspek tentang kedua-dua tawaran itu…akhirnya aku tampil dengan memilih petronas sebagai jawapan muktamadku…

Aku bukanlah seorang yang suka membuat keputusan membabi buta.Aku selidik semua aspek yang berkaitan terlebih dahulu.dan inilah pandangan dari sudut mataku terhadap kedua-dua tawaran ini…
Jenis:
JPA(Jerman) -Biasiswa?? urm…aku x pasti sangat lor…
Petronas(utp) - Tajaan -atau lebih senang dikenali sebagai ‘Pinjaman Boleh Ubah’haha…

Lokasi:
JPA - Luar negara -wahh…sape yg x nk blaja ovc ek.da la negara automotive gergasi.untung2 bleh wat praktikal kat Mercedez or BMW ke.[berangan]akaka…
UTP - Tempatan -erm…tanah airku tercinta.hoho…

Tempoh:
JPA - 2 tahun a-level - 0.5 tahun di GMI -3.5 tahun degree(Jerman) -huh…+/- 6 tahun bru bleh keje weyh…
UTP -1 tahun persediaan - 4 tahun degree -wah…5 tahun sahaja.23 da bleh keje.wohoo…

Peluang pekerjaan:
JPA - Malaysia (10 tahun terikat dengan kerajaan) -erm…yg terikat ngan kerajaan tu ak x pasti la plak.huh…
Anonymous : Weyh…ko blaja penat2 pastu keje kat msia je pon.wat penat je.haha…
-haha…bleh je keje kat tempat lain.tapiii…x kan nak jadi macam ‘kacang lupakan kulit’ kottt…haha…pikir2.1o taun ngan kerajaan tuu…

UTP -Malaysia/Luar negara(bergantung kepada pihak Petronas) -10 tahun terikat ngan Petronas
-tapi kebarangkalian untuk diambil bekerja ngan petronas ialah 30% saja(tapi still ade peluang kaannn.haha..)

Bahasa
JPA
huhu…ni la cabaran yang paling besa skali.smer lectures kat u jerman gne bhase Jerman 100%.wooo…kalo x paham cangak je la dalam kelas tuu..(senior:bahase jerman bukan mudah yee…haha…)*sigh*

Gaya hidup
JPA:
-urm…dah ade kat tempat orng mesti la berbeza kan.culture shock!bahaye tuu…

(DSH-Deutsche Sprachprufung fur den Hochschulzugang auslandisher Studienbewerber).
-German Language Examination.exam yg melayakkn ntok fly g jerman.dan pabila bahasanya dikatakan ‘sungguh mencabar’bgaimana ngan examnya??urkk…
Kalo x cemerlang
JPA-x tau sgt lor.pasal surt tawarn x smpai lg waktu ni.tp aku dgr jpa troskan gak tajaan tapi hantr kat msia je…
UTP-kene tarik balik tajaan dan teruskan pengajian kat utp dgn tanggungan sendiri

Risiko
UTP-Kalau x di terima bekerja dengan Petronas
-ni pon bahaye gak.kalo jadi camni kne byar balik smer ‘tajaan’ petronas selama 5 tahun tuu.anggaran +/- RM120000.adoi…
.
Lain-lain:
JPA - BEM (Boarding Engineers of Malaysia)
-haaa…ni yang jadi kemusykilan terbesar aku.untuk diiktiraf sebagai jurutera di Malaysia perlu sekurang-kurangnya SOLID 8 semester ijazah pertama.walhal degree di jerman hanya 7 semester.??dan untuk mengatasi masalah ni pihak jpa akan membiyai sampai master untuk mencapai kelayakan minimum credit hours menjadi jurutera di Malaysia.(aku x berape pasti sejauh mane kesahihan perkara ini)

UTP- Kejuruteraan Mekanikal
-erm…memg la impian aku nk jd automotive engineer.tp dalam bidang kej mekanikal yg ditawarkan kat utp ni pon aku bleh amek automotive sebagai major ak.so x jd masalah la kan.mne la tau kot2 ade rezeki ntok jd automotive engineer kat BMW Sauber F1 team.ngeh3…

Di atas ni hanyalah pandangan dari sudut aku je.x perlu risau ape pon.haha…lagipon keputusan muktamad dah pun aku buat.x leh nk undur daa.aku pun dah faks surt jawapan untuk ke utp dan telah pon bank-in rm72o sbg wang pendftaran tgah hari tadi(tarikh terakhir tutup penerimaan tawaran :18 Mei 2009.Jam 5.00petang).aku rase utp adalah pilihan yang paling selamat.bukan bermakna aku seorang yang bacul atau penakut dengan mengundur diri sebelom berjuang.tetapi seperti ape yang telah aku utarakan awal-awal tadi..aku sendiri sahaja yang tahu tahap kemampuan aku.aku bukan la seorang genius pon..wahaha…

Kepada pihak-pihak yang merasakan kecewa+sedih+marah+bengang+x puas hati dengan keputusan saya ini.saya ingin meminta maaf.kepada burtz+los lofi+aiwo+beanz…thanx atas sokongan korang malam tadi.wahhh…untuk korang yang nk sambong blaja pasni.good luck yee…(^_^)

No comments:

Post a Comment