I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 23, 2009

Demam & Saham KPF

bdn lemau ari ni.....dr semalam,idung x slesa....sreett...sreettt...mlm td jengah anak cik zai pun,aku x berani nak pegang baby tu....baby sensitif,mudah bjangkit..riso aku...x psal2 nanti aku dh mngusahkan cik zai & somi dia plak....

dh lame gak aku tak demam...dlu aku rase antibodi bdn aku ni kire kuat gak....hahahha...iyer la..dlu aku sebilik ngn bedah yg asyik demam,lps tu batuk,then demam lg...baik jap,batuk & demam lg....tp,aku jarang nak bjangkit demam dia,menten jer...bile dah teruk sgt bedah demam,baru aku pun kene tempias dia....skang,sejak bedah & aku bawe haluan masing2,bdk umah,baru jer sreett2 idungnyer...aku yg duk bilik sebelah dah demam dlu....huhuhuhuhu....

baru ler terkial2 nak mncarik panadol & sgala ubat demam....kalu dlu,bedah stokis ubat....uuwwaaaa,memg trase btapa pentingnyer ade bedah dan ubat2nya....hhhuuhh!!!!chaiyok...chaiyokk!!aku x leh layan sgt rase seram sejuk ni......

kdg2 kan...terlintas gak dlm kpale yg tgah serabut ni...ntah2,aku tkene jangkitan virus yg kecoh skang ni.....uiskh!!!!berani btul tlintas kat kpale bnda2 mcm tu....minta dijauhkan ler...kaji punyer kaji,aku x der la plak bcampur ngn sape2 pun....dtg opis & balik keje duk umah jer (aku kan bdk baik...hahahahahha)..mlm dah tentu2 aku x de kuar....nak kate ade org opis p mkn angin mane2,xder la plak...semuanyer muke toyer,kire brape gaji kene potong bln ni sbb ambik cuti & msing2 mnghitung ari nak dpt gaji bile,sabtu ni ker atau next week....xdernyer diorg nak mkn angin kat mane2.....mkn asap kat opis adelerr....huhuhuhu

xperla....dh lame x demam,skali2 bdn ni nak demam gak....maybe,aku nak membesar kot....muahahahahhaha.....think +ve....

eerrmm.....then psl saham KPF (koperasi permodalan felda)...tbe2 aku nak bukak topik ni sbb aku anak peneroka....dh umur 28thn baru aku tahu,sbgai anak pneroka aku layak membeli saham kpf tu...huuhh!!!memg nmpak aku ketinggalan kretapi....yg bagusnyer,abg aku yg keje kat estate sblah selatan pun baru masuk...hehehehehe..dia lg ler dh dkt 12thn keje ngn pladangan patutnyer tau psl kpf ni.....dlu kitorg msing2 pnah dgr hal ni,tp x tau mcm mane prosedur nyer & terus diamkan.....pnah dgar kecoh2 dlm thn 2007,peneroka yg invest dlm kpf katenyer dpt dividen smpai 16.5% ...perrgghh!!!!


aku search ngn felda,saham kpf x pnah kurg dr 10% start dr thn 1997....cume thn lps jer,ekonomi mule down,dividen last year jatuh byk smpai ke 12.5%....

bln lps aku dh submit borang pmohonan kat pengurus felda...kalu ikutkan prosedur btul,aku kene tnggu dlm 3bln baru aku dpt no ahli kpf & baru aku layak membeli saham yg dperuntukkan pd kitorg 1family yg smpai 250k tu...tp,ntahla.....kdg2 ade yg kene tnggu smpai 5bln gak....bgantung pd pngurusan felda masing2 atau HQ kat KL tu....eerrmmm...wallahualam,tnggu jer la kan...??

korg nak tau x??maybe ade yg dh tau pun...hehehe..geram ni,sbb dan2 ler maybank ambik ksempatan mmbenarkan peneroka mmbuat pinjaman utk mlabur ke saham kpf...huuh!!!xder maknernyer.....dgn beban nak byr interest loan lg lps tu...x payahla tanggung beban utk keuntungan yg x seberapa....lebih baik kite invest stakat yg kite mampu,walaupun skit asalkn keuntungan bersih dpt ke kite 100%,bkn nak kene kongsi dgn bank dgn byr interest loan

td inspirasi aku call...((hahahahaha....ade yg tmuntah ijo lepas ni)).....tu psal ler aku nak bebel lebih skit psl loan nak beli saham kpf ni...dia kate kat bandar ade banner besor gedabak offer loan pd peneroka yg nak wat investment ngn kpf...huhuhuhu...aku dpt bygkan,dia dh tsengeh2 lebor,dr nada sore dia...katenyer mcm mnarik gak ape yg maybank wat tu...time dia call,aku tgh lemau2 layan idung aku ni, x pasal trus jd segar bugar,dan 1 sesi kuliah tgah ari bjayer aku beri pd dia....hahahhahaha...ya ammppuunn.....

aku pun x reti psl hal2 ni,tp lps aku tau je psl saham ni,aku ade la wat research & survey tgk pndapat org ramai yg dh mlabur dlm kpf sblum2 ni.....byk negativenyer dr positif psl loan ni.....xperla....kite invest skit2 pun x per,sbb kite sntiase leh tambah investment kite slagi limit 250k yg felda dh beri pd kite tu blum smpai.....

salam dr


siah penyek:thn lps dividen susut mnjunam...time tu,dgar ler sore² peneroka yg 'terer' bckp,gong gang sane sini,maki hamun felda siap ade yg nak siasat knape dividen turun.....hingga ade ptubuhan yg kononnyer dibentuk melalui 'anak2 peneroka'...akhirnyer,isu tu sepi dibawe angin lalu...hakikatnyer,percayalah...dlm dunia ni,xder bdn pngurusan yg btul² telus dlm mntadbirkan duit rakyat....jd kite sbgai rakyat perlulah menggunakan akal yg waras mnggunakan peluang yg ade...x gune mnunding jari pd stiap org,kalu diri sndri x cube rebut peluang yg ade di dpn mate...

1 comment:

  1. bagus la masuk KPF..saya lepas umur 18 tahun dah masuk KPF..dari duit tu 4 ribu, dah naik jadi 5 nak ke 6 dah..yang dividen x payah la amik..masuk jadikan pokok balik..insya Allah, dah tua nnt makan duit tu je..masuk duit KWSP 180k, ttiap tahun x payah buat keje apa dah lepas bersara..kalo 10% dah dapat 18000..mcm gaji 1500 sebulan, tapi duduk saje..amacam? best kan jadi anak FELDA..:))

    ReplyDelete