I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, July 1, 2009

Penat : 1

"Hai orang-orang beriman jauhilah kebanyakan dari perasangka, sesungguhnya sebahagian dari perasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati ? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat Lagi Maha Penyayang." [ Maksud Surah Al-Hujurat : 12]

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah shallallahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu berkata yang baik-baik atau diam sahaja. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia itu memuliakan jirannya. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu memuliakan tetamunya” (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)
----------------------------------------------
xpenat ke org yg nak jage tepi kain org lain stiap ari??org yg kite x kenal x kisah sgt,tu hal diorg....iyer,aku kene terima mulut org akan trus bckp smpai Allah tarik nyawa dia baru dia akn diam...yg jadi msalahnyer darah dging sndri yg x puas2 bgosip & mncipta cerita mngutuk,memfitnah sedara sndri,memperlekehkan org lain seolah2 dirinya TERlampau hebat & TERbaik dimata semua org....rase x malu ker buat crite yg tak tahu ujung pangkal kbenarannya kemudian dgn rasa x bsalah mnghebahkan pd kaum kerabat sndri....

walaupun aku kene hormat org itu atas dasar darah dging sndri,tp aku kene mngaku gak yg aku malu ada org yg mcm ni wujud dlm family aku.....

dlm ceramah agama yg pnah aku dgar,kate ustaz ....org yg x berilmu dia akan mmpercayai sgala cerita2 gosip/fitnah atau pbualan org lain tnpa usul periksa....dada dia sbnarnye masih kosong....dia blajar setinggi mane pun,keje sehebat mane pun,tp org mcm ni hakikatnya hati dia xder ilmu...hanya ilmu duniawi ajer yg dibanggakan....

nak wat mcm mane...Allah dh cipta manusia tu yg ade pelbagai jenis hati & perangai....kalau ade yg baiknyer,mestila ade gak yg jahat....ade pendek,mesti la ade yg tinggi...

maka x pelik la kalau group2 mcm ni memg wujud,sbb aku perhatikan idupnya memg ske melayan gosip2 sekeliling,menokok tambah cite yg didengar dr sedara mara sndri,mengutuk bagai nak rak kisah adik bradik sndri malah gosip kat forum.cari pun dlayannyer...waahhh,seme org tu ade yg x betulnya....bosan aku dibuatnya,nak termuntah pun ader....stiap ari ahad plak,dia mesti melayan tgk cite 'melodi' kat tv3....hahahahhahaha..hebat2....rancangan tv tu dh lame aku x layan,terlampau byk mngarut smpai senak perut dbuatnya...xder faedah langsung...

uuuwaaaaa...sadisnyaaaa idup dia.....aku sedih sbb dia masih ade family yg perlu dia jage sbnarnyer..dia ade anak ppuan yg bakal jd anak dara,anak llaki yg bakal jd teruna bbrapa thn akn dtg.....hal ini yg perlu dia jage lebih dr hal lain....anak2 mmbesar di bandar lain,x mcm kite mmbesar kt kampung dlu,pengawasan dr diri dia sbgai ibubapa perlu diutamakan.....

ape yg aku takutkan....sgala fitnah yg dia cipta skang ni terjadi kat ats anak2 dia......dia kene ingt,bumi ni bulat,what u give,u get back....mnta la dijauhkan.....


No comments:

Post a Comment