I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 2, 2009

Email dr seorg kakak

aku curi mase jap pg ni....jap jer..keje btimbun x siap lg ni....hehehehehhe....aku dpt emel ni dr kerabat aku sndri....eceehh,kerabat tu...hahahahha...bkn kerabat tu ler...ni kerabat a.k.a sedara sndri lerr.....

aku nak smpan kat sini,utk renungan aku sndri...ye aku akn smpan kate2 dia ni,smpai bile2.......aku tahu aku ni jahil,maybe x dpt jd sedara yg terbaik utk dia yg dpt mlayan segala kerenah dia tanpa byk soal....

dlm bait2 pantun yg dia emelkan pd aku,dia mmbayangkan yg aku ni seolah2 jahat sgt,tidak cerdik,tidak sopan,tidak mndengar nasihat.....puncanya,disbbkn aku bkwn dgn 'lelaki biase' (pd matanya) dlm kate lain lelaki yg tidak bkerja di bandar tp hanya seorg bdk kampung....aku x la menoktahkan kata2 yg bdk kampung ni adalah terbaik,x pnah wat 'nakal' langsung sepanjang idup dia,tp aku leh katekan begitu selepas aku lihat lelaki2 bandar yg ade di sekeliling aku ari ni.....xder manusia yg sempurna,xder manusia yg x pnah melakukan kesilapan dlm idup dia...



apakah lelaki di kota semuanya bagus & terbaik?benarkah lelaki di kota ni duit poket dia banyak,sehingga mampu utk membina keluarga yg bahagia berbanding dgn lelaki yg bkerja di kmpung....bersihkah lelaki di kota ni??iyer aku tahu,pd luaran nyer lelaki kampung ni 'kotor' & 'selekeh'.....p keje xder nyer nak pakai baju kemeja yg di iron elok.....pergi keje xdernyer nak btali leher bagai.....keje di kampung banyak bermain dgn peluh,lumpur tp itulah idupnya.....sekurangnya org kampung tahu mcm mane baik jahatnyer,sbb dia membesar di sekeliling diorg,di depan mata parent aku sndri.....nak dibandingkan dgn anak kmpung yg bkerja di bandar,yang kite x tahu ujung pangkal cara idup dia di kota ni yg langsung jauh di bawah pengawasan org tua...itu belum teroka mcm mane idup sosial ank kmpung yg baru melompat ke bandar....semua ade akal,masing2 kene la pandai bawe diri di tempat org.....

pls la....jgn sempitkan pmikiran kite.....jgn nilaikn peribadi org melalui luaran.....jgn sngka yg nampak baik & sopan tu baik juga di dlmnya....

sebak weeiihh lps aku dpt emel ni dr 'sedara' aku ni.....menangis gak ler smpai bengkak mate.....hinanya aku ni di mata diorg.....tp,aku pk yg baik jer,aku ade mak ayah yg sntiase sokong ape yg aku buat & Allah tahu ape yg aku buat.....mak ayah aku lebih kenal anaknyer dari 'sedara' aku ni walaupun selepas abis skolah,mase aku lebih byk dluangkan bersama 'sedara' itu....


Tulis surat di dalam gelap
Ayatnya banyak yang tidak kena
Jagalah diri jangan tersilap
Jikalau silap awak yang bencana -iyer...aku sedar soal jodoh x leh dibuat main2....kalu silap aku pilih jodoh,maka meranalah idup aku....aku masih waras utk pilih yg tbaik dlm idup aku....thanks sbb ingtkan aku....


Kayu bakar dibuat arang
Arang dibakar memanaskan diri
Jangan mudah menyalahkan orang
Cermin muka lihat sendiri - aku x pnah nak mnyalahkn org tnpa usul periksa....uhuks...demi Allah,aku putuskan dgn yg dlu sbb aku terkilan dgn cara dia & keluarga dia mlayan aku...aku pun ade hak & perasaan gak....thanks,aku slalu cermin diri sndri...tu sbb aku tahu mane yg baik,mane yg buruk...mane yg halal mane yg haram....


Kapal Anjiman disangka hantu
Nampak dari Kuala Acheh
Rosak iman kerana nafsu
Rosak hati kerana kasih - yg ni msing2 kene renungkan,aku harap dia muhasabah diri gak....kerana nafsu,iman kite mmg leh rosak.....sbb kasih la gak,hati kite bjauhan skang ni....


Padi muda jangan dilurut
Kalau dilurut pecah batang
Hati muda jangan diturut
Kalau diturut salah datang - aku x mnurut ati muda...kalu aku ikut ati mude ni,ntah ape aku dh jd skang ni.....selagi kite ingt sape diri kite,kite ingt kite ade tuhan,insyaAllah....semuanya selamat....


Kalau kita menebang jati
Biar serpih tumbangnya jangan
Kalau kita mencari ganti
Biar lebih kurang jangan - aku kene cari ganti yg 'lebih' dr dlu??lebih dr segi ape tu?harta?gaya?perwatakan??hati??iman??......idup jgn dikaburi dgn wang ringgit.....wang ringgit x mnjamin smuanya.....


Baik-baik menanam selasih
Jangan menimpa sipohon sena
Baik-baik memilih kekasih
Jangan sampai badan merana - InsyaAllah....aku nak idup aku yg tbaik gak....


Kayuh perahu sampai seberang
Singgah bermalam di kampung hulu
Bukan tak tahu dunia sekarang
Gaharu dibakar kemenyan berbau - sbb aku sedar dunia skang ni la,aku jd mcm ni.....hehehehe...pantun ni spatutnya empunya pengirim emel yg mnghayati nyer dlm2.....


Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan. - aku ske kate2 ni.......aku x pnah marah korg,aku yg x smpat nak backing diri aku sbb kene dgar sgala pcakapan korg,aku x ske btegang leher & aku x pnah btegang leher ngn korg,demi Allah...slame ni aku x pnah mninggikan suara bile bckp ngn korg,wlaupun mcm2 korg dh wat kat aku.......aku suka ditegur,andai kate teguran tu adalah teguran yg betul bknnyer serkap jarang & kate2 fitnah.....ade tanda mnyesal kat aku skang ni...mnyesal sbb korg adelah sedara aku sndri.....tp,aku kene hormat korg gak......air dicincang x kan putus.....aku sedih kite jd mcm ni skang ni.....

apepun,thanks emel di atas tu.......same2 la kite merenung diri kite......aku x harapkn korg mnta maaf ngn aku....tp,aku cume harap korg sedar ats perbuatan korg ke atas aku......dr dlu,dlm kelompok kite smua...aku lebih ske bdiam diri.....bdiam bkn maknernya aku salah.....bdiam kdg2 x nak watkan msalah yg spatutnya x jd msalah ni meleret2.....

korg tetap sedara aku......thnks....

No comments:

Post a Comment