I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, August 17, 2010

harapan palsu...

Jumaat :13 Aug 2010

seminggu sebelum lagi abah ngan mak tak sabar nak tunggu kepulangan anak cucu diorg ni...selepas majlis aku,mereka tak pernah lagi jejak kaki menjenguk kampung...ceria muka abah....kalau sebelum ni badan macam tak sihat,sekarang sihat....leh bangun berjalan....macam-macam mak abah nak masakkan untuk diorg.....nak wat sup kaki,nak wat nasi ulam,nak wat murtabak sayur,nak buat mee udang....semuanya makanan kegemaran anak yang dinanti....bahan-bahan semua dah disediakan...besok,diorg akan pulang...akan bermakan besarlah mak abah nanti....


Sabtu : 14 Aug 2010
pagi hari lagi....mak & abah dah sibuk kat dapur......jam 9pagi,lihat diluar.....tiada sebiji kereta pun yang masuk ke halaman....abah mula berkira-kira,kalau bertolak lepas sahur....sekarang mesti dah sampai......tergerak hati mak,nak menelefon anak-anak yang ditunggu.....risau ape-ape jadi dalam perjalanan diorg....

selepas bercakap di telefon...muka mak berubah....hati mak yang ceria tadi,terus 'mati'.....mak kasitau abah,diorg tak jadi balik....abah termenung panjang......mak mula meluahkan rasa kecewa,batalkan la untuk terus memasak....dalam nada kecewa juga,abah suruh teruskan gak....bahan semua dah siap dipotong,dihiris dan disediakan.....nak tak nak,mak kene teruskan gak masak ape yang dah dirancang....

tak semena-mena lepas tu,abah telefon budak indon....suruh panjat pokok duku dibelakang rumah.....abah beri arahan pada diorg,kutip semua buah duku yang dah masak.....tak tahu ape yang ade dalam kepala abah....ape maksud tindakannya itu,adakah melepaskan kemarahan ataupun sebaliknya....
----------------------------
aku di office seperti biasa....aku dah kasitau dia,aku bertolak lewat sikit hari ni....sebabnya aku tak boleh nak singgah rumah aku...kakak-kakak ku pulang.....diorang tak nak lihat kelibat aku,jadi lebih elok rasanya aku yang memulakan langkah...aku dah cakap dengan mak minggu lepas,aku akan berbuka puasa di rumah dia....kalau boleh,aku nak sampai kampung dalam jam 6 lebih....dirumah dia tiada orang,mak & dia berniaga di bazar.....

dalam jam 2petang,baru aku keluar dari office...bertolak pulang ke kampung....aku harapkan jalan jammed,jadi boleh la melengah-lengahkan lagi masa perjalanan aku..memang itu yang aku harapkan....entah kenapa,sepanjang jalan ke Gombak hari tu tak seperti yang aku agak....kereta tak banyak....huhuhuhu.....macam mana ni.....dalam kepala aku berlegar,mane aku nak singgah kalau sampai awal sangat.....nekad jer la,lepak kat pasar dengan dia....terpaksala kalau dah tak der pilihan....

sungguh sopan santun aku bawa kereta hari tu....lepas berhenti solat kat hentian lanchang,siap aku leh tidur lagi kat surau.....aku banyak buang masa semasa memandu.....mungkin tuhan dah tentukan,perjalanan aku hari tu memang dipermudahkan dan ape yang aku harapkan supaya sampai lewat tidak diizinkan oleh Allah....eeerrrmmm.....aku terus singgah ke pasar cari dia....borak-borak dengan mak mentua & akak ipar.....aku pinjam telefon dia,telefon mak kat rumah...

aku : mak....simpan sikit eekk sup kaki tu....nak gak rase...
mak : eerrmm....tak terusik pun....banyak lagi...kamu ambikla....kamu kat mane ni??
aku : ana kat pasar tmpat dia neger...
mak : haaa....banyak lagi kaki tu....kamu x yahla risau...

klik.....

hhmmmmmm....kenape mak cakap macam tu eerrkk???aku rase tak sedap hati laa....diorang tak balik ker???aku berjalan kat pasar,cari makcik sebelah rumah aku yang kebetulan berniaga gak kat situ....

aku:makcik....ade nampak kereta tak tadi kat rumah??
makcik : xder la pulak...mak kamu kate makan besar hari ni...diorang nak balik yer??
aku: a'aahhh....hhhmmmm...makcik keluar rumah tadi pukul berapa??
makcik : dlm pukul 3 tadi kuar,memg tak der sape-sape lagi balik....

hhhuuuhH!!!!aku dah rase sesuatu....

aku terus ke kereta,balik ke rumah mak.......kalau ade kereta diorg,aku tak singgah...kalau tak der,aku betul-betul marah.....aku cuma nak pastikan,mereka pulang atau tidak.....

sungguh......gerak hatiku betul....aku terus tuju ke dapur.....cari mak....

aku : diorg x jadi balik ke mak??

mak terkejut tibe-tibe aku kat belakang dia...

mak: hhuuh!!mak dah malas dah nak tunggu lagi lepas ni...mak dah x nk percaya dah janji diorg....dia cakap x dapat balik,ade keje....dah banyak mak masak hari ni....kamu nak makan sup kaki tu,makan la....

aku buka tudung saji atas meja makan....banyaknyer makanan......huhuhuhu

aku : teruk nya.....ana pun keje hari ni,dapat jer balik...tak kanla bz sangat tak sempat nak balik langsung.....

mak : ntah...mak pun tak tau ape yg bz sgt tu....diorg kalau marah kamu,macam² diorg cakap....tapi,kalau diorg buat salah,tak der plak diorg nak sedar......

aku : abah mane??

mak : abah kat belakang tu....suruh bdk indon kutip buah duku tu semua.....biar diorg tak dapat makan langsung....mak dah malas nak menyimpan kat diorg.....sakit hati mak ni...tak der langsung nak pk mak abah buat macam² kat diorg....

aku dah begenang mata.....aku tengok muka mak,memang marah sangat....aku keluar rumah...tenangkan perasaan....tak lame,mak pun keluar gak....

mak : ade ker dia ckp,suruh mak cari sape-sape driver.....bawak mak & abah p kl...leh hantar kan buah-buah ni kat diorg....tak teringin mak nak ke sana.....

aku : hhhmmmm
....apesal plak mak abah yg kene p sane....sepatutnyer anak yg balik ker,atau makayah yg kene p ke sane??giler ape.......

aku dah x reti nak ckp mcm mane lagi.....ape yg aku rase saat tu,marah bercampur geram....marah sgt² diorg buat macam ni....at least x dapat balik,kasitau la awal-awal....korang dah berjanji ngn mak abah nak balik,nak makan ramai-ramai...sekarang????tak rase malu ker???tak kan la xder rase serba salah langsung....ape guna telefon???huuhh!!!!gerammmnyer aku!!!!!

hari ahad aku nak balik tu pun,abah beriya-iya bungkuskan sorg satu lauh,buah yg ade...mak memang x sentuh langsung...nampak mak memang dah keras hati sgt......abah jer masih blembut......abah minta tlg aku hantarkan semua makanan tu kat rumah abang aku yg sulung.....nanti abah suruh diorg ambik kat sane.....addooiii!!!!!!!!!!!!!

kalau la diorg ade kat sini..nampak ape yg aku taip kat sini,korang rase ape???korang tak rase kesian ker kat mak abah......nak jer aku rakam muka mak hari sabtu lepas....aku tak pernah tengok muka mak sedih & marah macam tu....berdosa besar korang buat mak menangis disebabkan perangai korang....kalau ikutkan aku,tak hingin aku nak terhegeh-hegeh bawekan makanan & buah dr kampung kasi korang...siapa korang????hebat sgt ker???apsal plak aku yg kene bawa semua benda tu......eeeeiiiiiii!!!!!!memang dasar tak kenang budi betul korang semua......tak guna korang dah berharta macam mane pun,kalau macam ni lah perangai memasing,memang tak gune...sia-sia korang belajar,bekerja bagus,berumah besar....memang tak guna semua tu.......

nak tak nak....aku pergilah gak hantar semua bungkusan tu kat rumah abang......amanah abah,maka wajib aku sampaikan.......akak ipar kata,dia dah telefon semua....kata abah tapaukan lauk sorang satu....akak ipar kate lagi,kalau diorg tak dpt dtg,abg akan hantarkan p rumah diorg....wwaaaahhhh!!!!memang hebat layanan ke atas korang bertiga.....ehem..ehem...korang nak makan ker ape yg aku bawa tu???korang tak risau ker aku jampi serapah dalam makanan korang tu...???hahahahhahahaha!!!!!habislah korang........

sebelum aku balik ke rumah sewa,akak ipar sempat kasitau satu berita tergempar....hehehheee....akak aku yang sulung,mengandung 2 bulan lebih.....waaaahhh!!!hebat.......mengandung di usia 37tahun....anak bongsu sekarang ni darjah 2.....waaahhhh..betul² hebat.....hehehhheheee....

akak ipar : kamu bile na??

aku : haa??iksh...kitorg kalau leh x nak lagi thn ni....

akak ipar : ooooo...hehehehheee....

aku : heheheheee.... (aku terus masuk kereta...malas nak jwb soalan yg mcm² lg...)

No comments:

Post a Comment